Management životního prostředí

0
  • Enviromentální management EMS (= management životního prostředí)
    • = systematický přístup k ochraně životního prostředí ve všech aspektech podnikání, jehož prostřednictvím organizace začleňují péči o životní prostředí do své podnikatelské strategie i běžného provozu

Ochrana životního prostředí

  • Hraje celosvětově stále větší roli
  • Průmyslová výroba – největší znečišťovatel
  • Nadnárodní problém – znečišťování řek
  • Znečišťování = externalita

Historie

  • Počátek 70. let min. století
  • 1987 – mezinárodní standardy ISO řady 9000 -> prosazování managementu kvality jako systému (Quality Management System – QMS)
  • 1996 – mezinárodní standardy ISO řady 14 000 -> doporučení pro zavádění a udržování firemních systémů ochrany životního prostředí (Environmental Management Systém – EMS)
  • Dnes – ochrana zdraví při práci (Health and Safety Management System – HSMS)

Zavedení EMS

  • Problémy s realizací sytému EMS:
    • Nedostatek kapacit
    • Pochopení aplikovatelnosti normy a zákonů
    • Vysoké náklady na zavedení a údržbu systému EMS
  • Je dobrovolnou záležitostí -> vedení organizace si však začíná uvědomovat, že pokud má jejich organizace obstát v konkurenčním prostředí, musí do své podnikatelské strategie a plánování zahrnout také otázky ochrany životního prostředí

Přístup

  • Vytvoření, zavedení a udržování vhodně strukturovaného systému enviromentálního managementu (EMS), který je součástí celkového systému řízení a týká se všech prvků enviromentálního chování organizace

Zavedení EMS do podniku

  • A) podle norem řady ISO 14 000
    • ISO 14 000 představují celosvětově transparentní normativní dokumenty -> směrodatná pro zavedení a certifikaci EMS je zejména norma ISO 14001
    • V českém překladu se norma označuje ČSN EN ISO 14001:1997 Systémy environmentálního  managementu
  • B) podle Programu EMAS
    • Uplatňování EMS podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1836/1993 tj. programu EMAS (Eco-Management and Audit Scheme)
    • Program vstoupil v platnost v dubnu 1995  -> v roce 2001 byla provedena revize nařízení č. 761/2001 označovaným jako EMAS II.

Kroky potřebné k zavedení EMS

  • Stanovit enviromentální politiku firmy, sdělovat ji zaměstnancům a zpřístupnit veřejnosti
  • Identifikovat enviromentální aspekty činnosti firmy, které mohou mít významné dopady na životní prostředí
  • Zajistit sledování existujících a nově vydávaných právních a jiných požadavků, které se týkají enviromentálních aspektů identifikovaných firmou a promítnutí jejich požadavků systému enviromentálního managementu
  • Z environemntální politiky odvodit enviromentální cíle a cílové hodnoty pro všechny úrovně a funkce firmy
  • Stanovit a realizovat programy environemntálního managementu k dosažení těchto cílů a cílových hodnot
  • Zajistit vzdělávání zaměstnanců a interní a externí komunikaci

Zavedení enviromentální managementu dle ČSN EN ISO 14001:1997

  • Norma EN ISO 14001 je normou enviromentálního managementu
  • Zabývá se procesy vedoucími k řízenému vztahu firmy k životnímu prostředí
  • Svou strukturou a formou je podobná novelizované normě ČSN EN ISO 9001:2001s

Projekt výstavby EMS

  • Účelem realizace projektu je dosažení shody v zabezpečení EMS společnosti s požadavky norem ISO14001 anorem souvisejících, jakož i vyhovět požadavkům světových odběratelů
  • Projekt má 4 kroky:
    • 1. etapa
      • Informační seminář (pro vrcholné vedení a pracovní skupinu)
        • Úvod do EMS
        • Co očekávat od EMS v podnikové praxi
        • Vliv EMS na ekonomiku podniku
        • Obsah, principy a struktura požadavků norem ISO 14001
        • Úloha vrcholného vedení při realizaci projektu
        • Výstavba EMS
    • 2. etapa
      • Zjišťovací analýza
        • Plošné prověření stavu systému EMS v organizaci
        • Vypracování podkladové zprávy z analýza stavu zabezpečování EMS v organizaci (doporučení nutných činností k dosažení shody s požadavky příslušné normy)
        • Specifikování rozhodujících neshod stávajícím EMS s požadavky normy ISO 14001
        • Vypracování plánu výstavby EMS na období k dosažení certifikační úrovně (na základě provedené analýzy)
    • 3. etapa
      • Konzultační etapa
        • Vytváření dokumentů popisujících funkční EMS -> implementace do praxe
        • Systém interních auditů a opatření k nápravě
        • Stanovení návrhů preventivních opatření
    • 4. etapa
      • Školení interních auditorů

Výhody zavedení EMS

  • Redukce provozních nákladů
  • Úspory energií, surovin a dalších zdrojů
  • Zvýšení podnikatelské důvěryhodnosti pro investory, peněžní ústavy
  • Možnost zviditelnění organizace na trhu
  • Příležitost soutěži na srovnatelné úrovni s renomovanými organizacemi
  • Certifikace a následné zveřejnění potvrzené třetí stranou

Comments are closed.