Kontrolování práce zaměstnanců

1
  • Kontrolování činnost využívána manažery na všech úrovních řízení, kteří potřebují kontrolovat práci svých zaměstnanců
  • Určitá forma zpětné vazby, jejichž prostřednictvím získávají manažeři objektivní představu o řízené realitě (např. o plnění plánů, práci zaměstnanců, apod.)

Hlavní myšlenka

  • Kontrolní operace jsou minimalizovanými ztrátami
  • Pokud je výsledkem kontroly konstatování příznivého stavu, byla kontrola zbytečná

Kontrolní systém

  • Volba vnitřního kontrolního systému náleží vrcholovému managementu, kterému přísluší odpovědnost za funkci organizace jako celku
  • = uskupení kontrolních činností -> jednotlivé činnosti jsou vzájemně propojeny

Termíny

  • Kontrola (inspection)
    • Kritické zhodnocení reality s ohledem na řídící záměry
    • Určení, zda bylo dosaženo shody ve vývoji kontrolované reality vůči specifickým požadavkům
  • Ověřování (verification)
    • Zkoumání a poskytnutí objektivního důkazu
    • Potvrzení, že specifické požadavky byly splněny
  • Přezkoumání (review)
    • Systematické, vyčerpávající a dokumentované zkoumání reality s cílem vyhodnotit způsobilost podle stanovených kritérií, popř. identifikovat problémy
  • Neshoda (nonconfirmity)
    • Splnění specifického požadavku -> nežádoucí jev, který je třeba napravit
  • Prověrka (audit)
    • Zkoumání z hlediska naplnění stanovených zákonů , standardů, postupů, efektivního využívání zdrojů a žádoucího dosahování stanovených cílů
  • Controlling
    • Získání nových poznatků o řízené realitě na základě systematického zachycení informací a jejich vyhodnocení opírající se o relaci plán x skutečnost
    • Tyto poznatky mohou být využity k manažerskému rozhodování, koordinaci či plánování

Členění kontrolních procesů

  • Vnitřní (interní) kontrola
  • Vnější (externí) kontrola

Vnitřní kontrola

  • Iniciována vnitřními strukturami organizace
  • Realizována řídícími zaměstnanci nebo pracovníky, které jsou ke kontrole řídícími zaměstnanci zmocněni

Vnější kontrola

Důvody:

  • Smluvní požadavky
    • Organizace se zaváže, že umožní externímu subjektu prověřit určité skutečnosti týkající se její činnosti
    • Např. prověření hospodaření organizace bankou (při žádosti o úvěr), prověření systému jakosti zákazníkem (před uzavřením smlouvy o pravidelných dodávkách)
  • Zákonné požadavky
    • Oprávnění státních orgánů provádět kontrolní činnost
    • Kontrola daňových přiznání, plateb za pojištění, dodržování ekologických či požárních předpisů

Postup kontroly

Postup kontroly

Vnitřní struktura kontrolních činností

  • Fáze kontroly:
    • 1) Určení předmětu kontroly – na základě ek. důvodů
    • 2) Získávání a výběr informací pro kontrolu – primární informace (z terénu) a sekundární informace (hlášení, zprávy)
    • 3) Ověření správnosti získávaných informací – posouzení formální i věcné správnosti
    • 4) Hodnocení kontrolovaných procesů – jádro kontrolních procesů
    • 5) Závěry a návrhy opatření
      • A) nebyly zjištěny žádné problémy (nech být)
      • B) je třeba přijmou korigující opatření, která upraví řízenou realitu (korigující opatření)
      • C) zjištění závažných nedostatků -> přijmeme nové zásadní rozhodnutí => jiný směr řešení problému (nové řešení)
    • 6) Zpětná kontrola – pokud na základě předcházející kontroly byla navržena korigující či nápravná opatření, je třeba touto kontrolou prověřit jejich účinnost

Hodnotící kritéria

  • Kontrolní činnost posuzuje vývoj kontrolované reality
  • Typy hodnotících kritérií:
    • Standardy
      • Při realizaci činností a případné kontrole je třeba je respektovat
      • Obecné normy chování (např. požární předpisy)
      • Specifické požadavky (např. ekonomické veličiny)
    • Časové srovnání
      • Posouzení vývoje předmětu kontroly v rámci sledovaného období s ohledem na vývoj v minulém období
    • Konkurenční srovnání
      • Pro kontrolu užíváme hodnoty veličiny, kterých dosahuje konkurenční firma
    • Správné řídící a provozní praktiky
      • Nespecifikované a nestandardizované požadavky
      • Jde pouze o obecné požadavky na chování a jednání pracovníků
      • Jsou obecně dané -> kvalifikovaný pracovník je musí znát

Moderní přístup ke kontrole

  • Realizace i neuskutečnění kontroly má různé ek. důsledky
  • Jakákoli neodhalená neshoda (vada, nedostatek) snižuje produktivitu firmy
  • Podoby a důsledky neshod:
    • Podvod, zpronevěra => finanční ztráta
    • Nespokojenost zákazníka => pokles podílu na trhu
    • Reklamace => náhrada škody
    • Vada ve výrobě => vyšší náklady, znehodnocení materiálu

Důležité otázky

  • Proč kontrolovat? – účel, funkce a smysl kontroly
  • Co kontrolovat? – předmět kontroly
  • Kdo kontroluje? – subjekt kontroly
  • Kdy kontrolovat? – periodicita kontroly
  • Jak kontrolovat?– způsob a metody kontroly (interní, externí, automatická kontrola, controlling)

Slabiny kontrolních systémů

  • Absence kontroly – preferování individuálních zájmů, podvody, defraudace
  • Nízká autorita kontroly – omezená paleta postihů, které mohou kontrolní orgány uplatnit v případě zjištění neshody
  • Nadměrná kontrola – pracovníci mají pocit, že jim příliš nedůvěřujeme
  • Nepřesná kontrola – závěry kontroly jsou získány na základě okrajových zjištění nebo jsou otupeny zprůměrňováním
  • Subjektivní kontrola – závisí na stanovisku kontrolujícího -> neopírá se o žádná kritéria
  • Nesrozumitelný závěr – popis neshody je nejasný -> není uvedeno, vůči čemu je neshoda určena
  • Formálnost kontroly – používají se obecné postupy, aniž by se přihlíželo k charakteristickým zvláštnostem kontrolovaného objektu => jde o povrchní prověrku

Zásady efektivní kontroly

  • Profesionální přístup pracovníka vnitřní kontroly
    • Respektování základních společenských zásad, odborný přístup, respektování prověřovaného jako partnera
  • Zvládnutí technik kontroly
  • Vyvarování se chyb při výkonu kontrolní činnosti
    • Příprava programu, zpracování malého množství kontrolních okruhů najednou, vyvarování se unáhlených závěrů, vyvarování se milných obvinění

Fáze činnosti vnitřního kontrolora

  • 1) přípravná
  • 2) realizační
  • 3) hodnotící
  • -> závěry z vnitřního kontrolního systému by měl vrcholový management projednat -> poté přijmeme případná preventivní opatření

1 komentář

  1. Zvažuji zavedení kontroly docházek v menší firmě, 25 zaměstnanců. Vyhlídl jsem si tento docházkový systém. Má někdo praktickou zkušenost s tímto nebo podobným a jeho napojením na informační infrastrukturu?