Delegování

0

Delegování spočívá v předání úkolu vykonávaného dosud nadřízeným managerem podřízenému zaměstnanci včetně odpovídající úrovně pravomoci a vytvořená příslušných podmínek zahrnujících i nezbytné zdroje. Nejedná se jen o prosté zadání úkolu, za jehož správné vykonání je pracovník s ohledem na svou pracovní pozici odpovědný. U úkolu delegovaného je nutné předat i odpovídající pravomoc (odpovědnost však zůstává na nelegujícím manažerovi).

Přínosy delegování pro manažera

  • Více času na důležité věci
  • Více práce za kratší čas (práce je rozdělena mezi více lidí)
  • Nové nápady a přístupy
  • Rozvoj kompetencí pracovníků
  • Motivování pracovníků
  • Snazší hodnocení pracovníků
  • Jednodušší kontrola
  • Vyhnutí se stagnaci

Přínosy pro pracovníky

  • Profesionální růst
  • Lepší výsledky
  • Zvýšený zájem o práci
  • Sebeuspokojení

Přínosy pro organizaci

  • Vyšší efektivita
  • Příprava personálních náhrad
  • Stabilizace pracovníků

Výhrady vůči delegování

  • Vysvětlit pracovníkovi co má dělat dá více práce, než když si to vedoucí udělá sám
  • Práce odvedená podřízenými nedosahuje takových kvalit jako práce vedoucího
  • Delegováním se vedoucí připravuje o možnost kontroly
  • Delegování dává pracovníkům příliš velkou pravomoc
  • Vedoucí má dostatek času a nepotřebuje tedy delegovat

Znaky špatného delegování

Tak, jak je vypracoval R. Maddux:

  • Konečné termíny jsou často nesplněny
  • Někteří zaměstnanci jsou podstatně více vytíženi než ostatní
  • Nadřízený je obvykle tak zaneprázdněn, že nemá čas věnovat se svým pracovníkům
  • Zaměstnanci si nejsou jisti, jaké jsou jejich pravomoci
  • Nikdo z podřízených není připraven na povýšení
  • Nezdá se, že by zaměstnanci věděli, kdo je odpovědný za jaký projekt
  • Organizace trpí pomalým procesem rozhodování
  • Rozhodnutí o změnách plánů a cílů se nedostávají k pracovníkům, kteří je potřebují znát
  • Zaměstnanci dostávají úkoly, které nemohou zvládnout bez zaškolení
  • Nadřízený často zasahuje do projektu aniž by informoval zaměstnance, kteří na něm pracují
  • Zaměstnanci často žádají o přeložení
  • Informační toky jsou sporadické, nekompletní a opožděné
  • Nadřízený si často bere práci domů a odkládá dovolenou
  • Talentovaní zaměstnanci se v práci nudí
  • Nadřízený trvá na tom, aby všechna pošta procházela přes něj

Příčiny odporu vůči delegování

  • Pocit nenahraditelnosti
    • Vedoucí se domnívá, že jen o sám dovede udělat danou věc pořádně
    • Nejde o rozhodování mezi kvalitou práce manažera a podřízeného
    • Manažer by měl raději dělat důležité úkoly než úkoly podružné
  • Nechuť opustit něco, co dobře umíme
    • Manažer nechce podřízenému dovolit vykonávat práci, kterou sám dobře umí
    • Je takřka nemožné, aby výsledná práce podřízeného byla na stejné úrovni
    • Při delegování musíme být připraveni akceptovat:
      • Možnost, že úkol bude splněn za delší dobu
      • Možnost, že výsledek bude horší kvality
      • Vyšší riziko selhání a vedlejších efektů
      • Ztráta příležitosti udržovat si úroveň vlastních dovedností
  • Nedůvěra ve schopnosti pracovníků
  • Obava z neoblíbenosti
  • Definování úkolu – měl by být podrobně popsán, jinak je možný odpor pracovníka
  • Naše ego – manager si připadá důležitý vykonává-li důležitou činnost -> bojí se ztráty důležitosti
  • Náklady – např. na zaškolení
  • Obava z přehnaného delegování
  • Nepochopení ze strany vyššího nadřízeného
    • Nadřízenému jde však jen o splnění úkolu -> stačí mu jen vysvětlit, že odpovědnost za delegovaný úkol má stále manažer
  • Strach ze ztráty kontroly
    • Ztráta kontroly nad výsledkem delegovaného úkolu není správná -> manažer by měl ztratit kontrolu pouze nad provedením úkolu (pracovník může vykonávat úkol způsobem, který mu vyhovuje -> může být i efektivnější)
  • Obavy ze ztráty autority
  • Strach ze ztráty pozice
    • Manažeři se obávají, že jejich podřízení vykonají práci lépe než oni => ohrožení jejich pozice
    • Manažer však získává více času na důležitější věci spojené s vyšší pozicí

Postup delegování

Efektivní delegování vyžaduje na manažerovi analyzování své práce, plánování, výběr vhodných pracovníků, správný způsob zadávání a přiměřenou podporu.

Analýza práce

  • Aby manažer mohl rozhodnout, co delegovat, měl by analyzovat svou práci z hlediska svých povinností a odpovědností a z hlediska hlavních cílů svého útvaru a klíčových oblastí pro jeho dosažení
  • Měl by definovat úkoly, které může dělat jenom on

Co delegovat

  • Rutinní práce společně s odpovědností a pravomocemi
  • Práce, které dokáží jiní udělat lépe, rychleji či ekonomičtěji
  • Drobná opakující se rozhodnutí
  • Práce umožňující rozvoj podřízených
  • Činnosti oživující rutinní práce pracovníků

Co nedelegovat

  • Formulace vizí a cílů
  • Kontrola a hodnocení výkonnosti pracovníků
  • Nic, co obsahuje důvěrné informace
  • Nové úkoly, na které nejsou pracovníci připraveni
  • Úkoly, které jsou naší povinností, ale jsou nám příjemné
  • Odpovědnost
  • Špatně definovatelné úkoly

Plánování delegování

  • Cíl úkolu
  • Dílčí termín úkolu
  • Úroveň, které má být dosaženo
  • Potřebná rozhodnutí
  • Rozsah delegované pravomoci
  • Rozpočet
  • Spolupráce s jinými pracovníky
  • Potřebné informace
  • Zapojení vedoucího
  • Termíny kontroly
  • Informování dalších pracovníků

Výběr vhodného pracovníka

  • Přísluší delegovaná práce určité funkci?
  • Kdo má zájem nebo schopnost?
  • Pro koho bude delegovaná práce zajímavá?
  • Komu delegovaný úkol pomůže v růstu?
  • Kdo byl v minulosti při delegování přehlédnut?
  • Kdo má čas?
  • Kdo je připraven na povýšení?

Jak delegovat

  • Pracovníkovi co nejjasněji vysvětli, co se od něj očekává
  • Vysvětlit pracovníkovi smysl a důvody, proč je důležité úkol splnit
  • Prodiskutovat požadovanou kvalitu zpracování úkolu
  • Termíny
  • Sdělit všechny důležité informace (např. o spolupracujících lidech)
  • Vysvětlit předávané pravomoci

Podpora delegování

  • Efektivnost delegování je potřeba podpořit dodržování některých zásad:
    • Dát najevo, že delegovaný úkol je důležitý
    • Při delegování úkolu oprostit pracovníka od některých obvyklých povinností
    • Manažer by měl dát najevo, zda-li podřízený odvádí dobrou práci (= zpětná vazba)
    • Po delší době, kdy není nutná kontrola, zdůraznit důležitost úkol

Problémy delegování

Problémy delegování

Pasti delegování – Maddux

Tak, jak je vypracoval R. Maddux:

  • Přesvědčování manažera, že je schopen dělat všechno sám
  • Delegování úkolu bez možnosti, aby si jej pracovníci dělali po svém
  • Delegování příliš nízké úrovně pravomoci
  • Podržení si úkolů, které jiní mohou dělat lépe
  • Žádná nebo naopak příliš těsná kontrola nad delegovanými úkoly
  • Podržení si informací důležitých pro správné provedení delegované práce
  • Opomíjení výsledků delegovaných úkolů
  • Přetížení těch nejlepších pracovníků v důsledku toho, že nebyli rozvíjeni další
  • Opomíjení probírat výsledky delegované práce s pracovníkem, aby si uvědomil, co se naučil

Comments are closed.