Styly vedení lidí

0
  • Různé styly vedení lidí mnohonásobně rozšiřují úroveň výkonu řadových pracovníků
  • Konec 20. let – teorie rysů stavěla na osobnostních rysech a předpokládala, že dobrý vedoucí se rodí => důraz na výběr kvalitních vedoucích pracovníků
  • Konec 40.let – styl řízení se lze naučit (jsou styly více či méně úspěšné)
  • Konec 60. let – kontingenční (situacionalistický) model řízení -> je třeba zhodnotit situaci a podle ní zvolit styl řízení
  • Konec 80. let – nové vedení -> ústředním pojmem je chrisma (síla osobnosti)

Způsob chování

  • Klasická teorie chování uvádí tři hlavní styly:
    • Autoritativní, demokratický a liberální
    • + volný styl (= neřízení) -> negativní

Teorie rysů

  • K identifikaci dobrého vedoucího postačí dobrý test obecné inteligence (pohybová, sociální, motorická, matematicko-logická, emocionální, vztahová, duchovní)
  • Tento názor byl zpochybněn -> je nutné zkoumat také charakteristiky (rysy) osobnosti

Rysy úspěšnosti ve vedoucí funkci

  • Fyzické faktory – výška, váha, věk…
  • Schopnosti – inteligence, výřečnost, znalosti…
  • Rysy osobnosti – konzervatizmus, introverze x extroverze, dominance, osobní přizpůsobení, sebedůvěra, emocionální kontrola, interpersonální citlivost…

Rysy odlišující úspěšné vedoucí od ostatních

  • Sebeřízení – ambice, energie, vytrvalost
  • Silné přání vést
  • Čest a vnitřní integrita
  • Sebedůvěra
  • Emocionální stabilita
  • Kognitivní schopnosti – včetně schopností zvládnout obrovské množství informací
  • Znalost oboru

3 typy vedení lidí – autoritativní, demokratický, liberální

Autoritativní styl vedení

  • Využití při řízení manuálně pracujících (nejsou příliš inteligentní)
  • Výhoda – neztrácíme čas diskusemi
  • Moc i rozhodování soustředěno v rukou vedoucího -> nutnost kontrolování
  • Vedoucí přiděluje lidem přesně definovaní úkoly
  • Jednosměrná komunikace shora dolů
  • Dosahuje pravidelný a vysoký výkon zákazníků
  • Potlačuje individuální motivaci a iniciativu pracovníků

Demokratický styl vedení

  • Využití při řízení v podnicích
  • Výhody – motivace, dobrá komunikace
  • Vedoucí deleguje značnou část své autority -> v konečných rozhodnutích si ponechává svou odpovědnost
  • Práce je přidělována na základě participativního rozhodování skupiny
  • Dvousměrná komunikace (mezi manažerem a podřízenými) -> nakonec se manažer rozhodne sám
  • Pracovníci, kteří se zúčastňují rozhodování, jsou osobně zaujati
  • Značná časová ztráta vyplývající z časového rozhodování (vlivem diskusí)

Liberální styl vedení

  • Vedoucí v roli konzultanta a tmeliče týmu
  • Dvousměrná komunikace
  • Pro tvůrčí a vědecké týmy (výzkumy, univerzita) -> vysoce inteligentní lidé pracují a kontrolují se sami
  • Výhoda – umožňuje tvůrčí práci
  • Vedoucí dohlíží na to, aby lidé pracovali na čem mají -> hlídá dodržování termínů

Úcta a struktura (Ohio)

  • Zaměřuje se na chování lidí ve vedoucích pozicích a na vliv tohoto chování na skupinový výkon
  • Matematicko-analytickou metodou byly zjištěny dvě hlavní dimenze chování vedoucích:
    • Úcta – postihuje chování vedoucího založené na vzájemném respektu a důvěře -> zaměřuje se zejména na zájmy členů supiny
    • Struktura – postihuje chování vedoucího, který organizuje práci skupiny -> definuje úkoly se záměrem dosáhnout maximálního výkonu
Vedení lidí - úcta a struktura
  • Jde o dvě nezávislé dimenze, které spolu nesouvisejí
  • Z dimenzí můžeme odvodit čtyři typy chování vedoucích pracovníků:
    • Nízká úcta a nízká struktura
    • Nízká úcta a vysoká struktura
    • Vysoká úcta a vysoká struktura -> ideální
    • Vysoká úcta a nízká struktura

Orientace na pracovníka – orientace na výrobu (Michigan)

  • Orientace na pracovníka odpovídá úctě, orientace na práci struktuře
  • Rozlišujeme tři typy manažerů
  • Efektivní vedoucí:
    • Směřuje ve vztazích s podřízenými k orientaci na pracovníky
    • Používá spíše skupinových než individuálních metod řízení
    • Stanovuje vysoké výkonové cíle

 Vedení lidí - orientace na pracovníka a výrobu

Manažerská mřížka GRID

  • Moderní (80. léta)
  • Do dvourozměrného schématu je na dvě osy (orientace na lidi, orientace na úkol) umístěno pět stylů řízení:
    • 1,9 – vedoucí spolku zahrádkářů
      • Věnuje se potřebám lidí
      • Jde mu o přátelskou atmosféru a snesitelné pracovní tempo
      • Dobrý pocit mezi pracovníky na úkor pracovních výsledků
    • 9,9 – týmový vedoucí
      • Dosahuje pracovních výsledků skrze zaujetí lidí
      • Důvěra a spolupráce v rámci organizace
      • Orientace na dosažení cíle a týmový přístup
      • Oddanost pracovníků -> společné řešení problémů
    • 1,1 – volný průběh
      • Vedoucí vydává minimální pracovní úsilí -> snaží se pouze udržet v organizaci
    • 9,1 – autorita – poslušnost
      • Orientace na výkonnost -> minimální pozorování problémů lidí
    • 5,5 – organizační člověk (kompromisník)
      • Snaha o dodržení úkolů a udržení vysoké morálky lidí zároveň
      • Při rozhodování se opírá o normy a nařízení
  • Každý z uvedených stylů je zvláštní typ, který má své charakteristické projevy a liší se od ostatních stylů
  • Podle této metody používá každý vedoucí jednoho hlavního stylu, záložního stylu popř. dalších stylů
  • Ideálním stylem je styl týmový
  • Každý styl může být vhodný v určité situaci
  • Při velkém počtu podřízených používáme autoritativní styl
Manažerská mřížka GRID

Kontingenční (situacionalistický) přístup

  • Oproti rysům osobnosti a způsobům chování jednotlivce zdůrazňuje situaci jako takovou
  • Osobnost vedoucího není důležitá
  • Stálý styl řízení brzdí -> dobrý vedoucí zaujme takový styl, jaký situace vyžaduje

Fiedlerův kontingenční model

  • Efektivnost vedoucího je závislá na souladu dvou proměnných:
    • Styl vedení
    • Stupeň, ve kterém vedoucí kontroluje situaci
    • Dva styly vedení
      • Styl orientovaný na úkol – zaměření na úspěšné dokončení úkolu
        • Tito vedoucí jsou výkonnější v extrémních situacích (nízká nebo vysoká úroveň kontroly)
  • Styl orientovaný na vztahy – zaměření na dobré vztahy v pracovní skupině
    • Vedoucí jsou efektivní v situacích nevyhraněných (střední úroveň kotrnoly)
    • Kontrola situace vyjadřuje rozsah kontroly a vlivu vedoucího na jeho pracovní okolí
    • Vysokou úroveň kontroly vykazuje vedoucí, jehož pracovní výsledky lze předem odhadnout, protože má pevně v rukou výstupy své práce

Tři dimenze kontroly

  • Vztahy mezi členy skupiny a vedoucím – vedoucí má podporu a důvěru členů své skupiny
  • Struktura úkolu – je přesně určen postup plnění úkolu
  • Poziční moc – formální moc vedoucího odměňovat a trestat pracovníky
  • -> v jednotlivých situacích lze určit stupeň kontroly a k němu adekvátní styl, orientaci a řízení

Rozhodovací model vedení lidí

  • Styl vedení je závislý na řešeném problému
  • Tři styly vedení:
    • A – autoritativní
    • C – konzultativní
    • G – skupinový
    • -> styly A,C lze dále členit
  • A1 – rozhodujete sami, používáte vám dostupné informace
  • A2 – informace získáváme od podřízených -> sami rozhodujeme o řešení
  • C1 – problém je probrán s důležitými podřízenými jednotlivě -> vedoucí se rozhodne sám
  • C2 – problém je probrán s podřízenými jako se skupinou -> vedoucí se rozhodne sám
  • G – problém je probrán se skupinou podřízených -> při vymýšlení a vyhodnocování řešení je nutné dosáhnout konsensu  => přijmeme řešení, které má podporu celé skupiny

Rozhodovací model vedení lidí

  • Situaci lze popsat pomocí sedmi otázek -> na základě těchto otázek lze najít správný styl (v řadě situací lze použít více stylů vedení)
  • Při rozhodování zvažujeme ještě další okolnosti
    • Při časové tísni je lepší alternativní styl
    • Záleží-li vedoucímu spíše na rozvoji pracovníků, volíme více participativní styly

Rozhodovací model vedení lidí 2

Situační vedení

  • 90. léta
  • Zavádíme novou proměnnou – zralost
  • Mírou zralosti je připravenost splnit úkol
  • Vedoucí volí přiměřený styl vedení v závislosti na zralosti pracovníků
  • Zralost
    • Pracovní – dána dovednostmi a technickými znalostmi
    • Psychologická – připravenost pracovníků přijmout odpovědnost za plnění úkolů
  • Vedoucí by měl rozvíjet zralost svých pracovníků

Dvě dimenze chování vedoucích

  • Podpůrné chování – orientace na lidi (úctu)
  • Direktivní chování – orientace na úkol (strukturu)

Podpůrné a direktivní chování

Přikazování

  • Zapracovávání se do úkolu
  • Tým si zatím neví rady

Koučování

  • Pracovníci již mají potřebné dovednosti, ale objevují se u nich kompetenční spory -> pokles pracovní morálky
  • Nastává potřeba věnovat se vztahům mezi lidmi
  • Vedoucí se věnuje lidem a řešení interpersonálních problémů

Podporování

  • Lidé zvládají konflikty sami
  • Vedoucí pomáhá jen při mimořádných událostech -> věnuje se pouze strategickým záležitostem
  • Vedoucí se stará o rozvoj zralosti pracovního týmu -> tým je v závěrečné fázi schopen samostatně dosahovat organizačních týmů

Transformační styl vedení

  • Postaven na uspokojování vyšších potřeb pracovníků
  • Rozvoj pracovníků k sebeaktualizaci, seberegulaci a sebekontrole
  • Transformační vůdce rozvíjí v lidech potřeby, o kterých dosud ani nevěděli -> zavádí nové kulturní formy

Způsoby dosahování transformace

  • Pozvednutí úrovně uvědomění o významu a hodnotě výsledků práce i o cestách, jak jich dosahovat
  • Působení na lidi, aby své osobní zájmy převedli na zájmy týmu, organizace či společenstva
  • Změna potřeb Maslowovy soustavy či rozšíření dosavadního spektra potřeb

Transakční styl vedení

  • Postaveno na vzájemné výměně -> pracovník poskytuje svůj talent, zkušenosti a úsilí a vedoucí ho za to odměňuje
  • = podmíněné zpevňování
  • Využívá dvou prostředků:
    • Podmíněná odměna
      • Dvě formy:
        • Pochvala za dobře provedenou práci (zvýšení platu, prémie, povýšení)
        • Podmíněný postih
      • I při kritice by měl vedoucí zdůrazňovat, že si pracovníka cení
      • Pracovník by měl být pochválen ihned po splnění úkolu
    • Řízení výjimkou
      • Vedoucí zasahuje do řešení úkolu jen při výjimečných situacích
      • Vedoucí může delegovat odpovědnost na podřízené
      • Vedoucí často používají negativních mechanismů nežli pozitivního zpevnění (mají pod sebou příliš velký počet podřízených nebo nemají možnost poskytovat odměny)
      • Měl by respektovat osobnost pracovníka -> postih se týká pouze jeho aktivity
      • Nápravné akci by měla předcházet diagnóza -> postih je na místě pouze vedlo-li k nesplnění povinnosti nedostatečné úsilí podřízeného
  • Transakční vedoucí pracuje uvnitř určité organizační kultury -> prosazuje zavedené hodnoty

Nástroje transakčního vedoucího

  • Charisma
  • Inspirativní vedení
  • Individualizovaná úcta
  • Intelektuální stimulace

Charisma

  • = silný emocionální vztah -> dává vůdci úctu, uznání, obdiv, lásku a důvěru
  • Má intenzivní emocionální složky – oddanost, bázeň, slepá víra)
  • Rodí se v době krize, kdy tradiční autority a ostatní prostředky selhávají
  • Charismatičtí vůdci:
    • Vysoká sebedůvěra, oddanost vlastním názorům, silná potřeba moci
    • Své přednosti a schopnosti posilují technikami managementu dojmu -> povzbuzuje nadšení a oddanost společným cílům
    • Svým jednáním dávají příklad podřízeným, který je třeba následovat
    • Působení charisma není trvalé -> využití organizačních pravidel a nařízení k dosažení stability

Inspirativní vedení

  • Inspirace emocionálními prostředky
  • Vedoucí ve svých podřízených pěstuje nadšení pro práci
  • Inspirativní řeč vedoucího vytváří důvěru pracovníků
  • Přesvědčení podřízených o oprávněnosti jejich úsilí
  • Pokud pracovník věří, že pracuje pro tu nejlepší firmu, je oddaný a motivovaný

Inspirující řeč a emocionální výzva

  • Důležité nástroje pro povzbuzení motivace pracovníků
  • Povzbuzení výkonové motivace má význam pro složité a náročné úkoly -> vyžadují odpovědnost a vytrvalost
  • Povzbuzení potřeby moci má význam u úkolů vyžadujících soutěživost, asertivitu a bojovnost
  • Povzbuzení potřeby přátelství má význam pro úkoly vyžadující spolupráci a vzájemnou podporu

Individuální úcta

  • Projev přátelského, neformálního a důvěrného jednání transformačního vedoucího s podřízenými -> vedoucí s podřízenými zachází jako se sobě rovnými
  • Vedoucí se zabývají každým podřízeným individuálně
  • Uznale se vyjadřují o každé dobře odvedené práci

Úcta se skládá ze dvou faktorů

  • Pravidelné porady pracovní skupiny
    • Konzultace se skupinou jako s celkem
    • Rovnocenné zacházení se všemi pracovníky
    • Rozhodování postavené na konsensu
    • Úcta k pracovníkům může být individualizována
      • Vedoucí zachází s každým jinak (s ohledem na jeho potřeby a zájmy)

Úcta

  • Ocenění dobře vykonané práce
  • Povzbuzení sebedůvěry přidělováním zvláštních úkolů -> využití jejich talentu

Intelektuální stimulace

  • = rozvoj pracovníků a změna jejich osobnosti (např. myšlení, hodnot)
  • Vedoucí by se měli spíše než na každodenní operace soustředit na strategické myšlení (vede je i jejich podřízené)
  • Měli by hrát úlohu transformačního vedoucího -> poukazovat na příležitosti a hrozby organizace
  • Schopnost představit si neexistující vztah a přenést ho na jiné lidi
  • Tato stimulace je důležitá při řešení nejasných  málo strukturovaných úkolů

Styl jednání podřízených

  • Typické projevy při jednání s vedoucím, jejichž záměrem je ovlivnit chování vedoucího:
    • Měkký přístup – přátelství a podlézání
    • Racionální přístup – racionální argumenty a vyjednávání
    • Tvrdý přístup – zahrnuje asertivitu, vyšší autoritu a koalici

Comments are closed.