Plánování

0

Plánování

  • Plánování zahrnuje systematické stanovení cílů (= základ řízení) a úkolů či činností nezbytných pro jejich dosažení
  • K tomu je nezbytné rozhodování o výběru z alternativních možných budoucích způsobů vykonávání činností
  • Není však možné sestavit jakýkoli reálný plán bez rozhodování a bez zvažování potřeby lidských nebo materiálních zdrojů – za rozhodování nese manager odpovědnost

Charakteristika plánování

  • Přispívá k dosažení záměrů a cílů
  • Je prioritní mezi manažerskými úlohami
  • Vztahuje se na veškeré aktivity (včetně administrativy)
  • Umožňuje efektivní provádění činnosti

Postup plánování

  • Uvědomování si příležitostí
    • Tento bod je nutné zvažovat z hlediska všech možných příležitostí
    • Vycházíme ze znalostí svých silných a slabých stránek
    • Zvažujeme, co by se dalo vyrábět
  • Stanovení cílů – musí být určeny každé jednotce
  • Vývoj předpokladů
    • Stanovení a zveřejnění cílů -> seznámení zaměstnanců s cíly
    • Získání souhlasu k využití
  • Hodnocení těchto postupů
    • Výběr alternativ s nejvyšší schopností dosáhnout očekávaných cílů -> výběr může být intuitivní
  • Výběr postupu – stanovení plánu
  • Formulování odvozených plánů – podpůrné plány k hlavnímu plánu
  • Numerizování plánů pomocí rozpočtu – převod plánů do podoby rozpočtu

Rozdělení plánovacího procesu

  • Strategické plánování (5 avíce let)
  • Taktické plánování (1 – 5 let)
  • Operativní plánování (méně než 1 rok)

Strategické plánování

  • Na úrovni top managementu na základě informací z okolí podniku -> důležité je i světové dění
  • Charakteristické je vysoké riziko chybovosti -> trojí typ rizik:
    • Uvnitř podniku – jsme schopny je snadno zvládnout
    • Mezoprostředí – těžší zvládnutí (dodavatelé, odběratelé, konkurence)
    • Politické prostředí – neovlivnitelné
  • Plánování v obecné rovině

Taktické plánování

  • Navazuje na strategické plánování -> rozpracování strategie
  • Probíhá na úrovni středního managementu
  • Jedná se zejména o roční až pětileté plány
  • Dělí se podle organizačních jednotek -> podle jednotlivých oddělení
  • Má podobu finančních rozpočtů, plánů výroby, plánu prodeje atd.

Operativní plánování

  • Vychází z taktického plánování
  • Realizováno středním a nejnižším managementem -> hlavně nejnižším
  • V oblastech plánování výroby, distribuce a zásobování
  • Cílem je optimalizace zdrojů a maximalizace kapacity výroby
  • Operativní plány jsou velice podobné -> jsou rozděleny do krátkých časových úseků

Druhy plánů

  • Častým důvodem neefektivného plánování je neschopnost některých manažerů připustit, že existuje několik druhů plánů
  • Uvědomíme-li si, že plán představuje jakýkoli postup budoucích činností, je zřejmé, že plány mohou mít různé podoby

Heinz Weihrich a Harold Koontz

  • Ve své knize „Management“ rozdělují druhy plánů následovně
    • Smysl či poslání
    • Cíle či úkoly
    • Strategie
    • Taktiky
    • Postupy
    • Pravidla
    • Programy
    • Rozpočty

Smysl či poslání

  • Jakýkoli druh organizovaných činností, má-li být účelný, by měl přinejmenším mít nějaký smysl a poslání
  • Každý sociální systém, každý podnik má základní funkci či úlohu, která je mu přiřazena společností
    • Smyslem obchodního podniku je výroba a distribuce zboží a služeb
    • Smyslem státního úřadu pro rozvoj dálnic je projektování, budování a provozování systému státních dálnic
    • Smyslem soudů je interpretace a aplikace zákonů
    • Smyslem univerzity je výuka a výzkum

Poslání jako odpověď na následující otázky

  • Jaký smysl má mít uvažované podnikání?
  • Jaké produkty mají naplnit činnost firmy?

Cíle

  • Představují konec, ke kterému činnosti směřují
  • Nepředstavují pouze koncový bod plánování, ale také konec, ke kterému směřuje organizování, personalistika, vedení a kontrolování
  • Cíle podniku představují základní plán firmy -> jednotlivá oddělení mohou mít své vlastní cíle (dílčí cíle přispívají k dosažní podnikových cílů, ale mohou se zcela lišit)
  • Cíle jsou konzistentní, ale jejich odlišnost spočívá v tom, že oddělení samotné nemůže zabezpečit dosažení cílů firmy

Dobře definovaný cíl musí být SMART

  • Specific – specifický (přesně určený)
  • Measurable – měřitelný
  • Agried – podřízení s ním souhlasí
  • Realistic – reálný (dosažitelný)
  • Trackable – sledovatelný (popř. Timebased – časově určený)

Řízení podle cílů MBO

  • MBO = Management by objektives
  • Technika vytvořena v 50. letech (P. Drucker, D. McGregor)
  • Aplikována po celém světě
  • Podstata – dohoda mezi managery a jejich zaměstnanci na cílech a jejich normách

Strategie

  • = určení dlouhodobých základních cílů podniku a stanovení nezbytných činností a zdrojů pro jejich dosažení
  • Firma se tak může rozhodnout, jakým druhem obchodu se bude zabývat a jaké budou její růstové cíle a požadovaná ziskovost
  • Zahrnuje rozhodujíc taktiky (např. přímý marketing x distributoři)
  • Jejím účelem je určit a prostřednictvím hlavních cílů a taktiky vyjádřit předvídaný obraz podniku
  • Účelem strategie není to, jak cílů dosáhnout (= cíl podpůrných programů)

Taktiky

  • Určitá forma plánu
  • Určují či objasňují postupy nebo způsoby uvažování při rozhodování
  • Nejsou vždy obecně platné -> jsou zaměřeny pouze na činnosti manažerů
  • Pomáhají rozhodnout sporné otázky dříve, než se z nich stanou problémy
  • Eliminují nezbytnost analyzovat tutéž situaci, kdykoli se znovu naskytne
  • Sjednocují ostatní plány
  • Např. výměny pozemky za jiný (upotřebitelnější)

Postupy

  • Plány, které určují a vyžadují metody provádění budoucích činností
  • Mají podobu chronologických posloupností požadovaných činností
  • Představují návody, které podrobně a přesně určují, jakým způsobem mají být určité činnosti provedeny
  • Zahrnují činnosti, které procházejí napříč liniemi oddělení (jednotlivé postupy procházejí několika odděleními)
  • Postup určuje realizaci taktiky, která představuje plánování

Pravidla

  • Určují se specifické požadavky na činnosti a jiné záležitosti, které vylučují jakoukoli volnost
  • Představují nejjednodušší typ plánu
  • Určují způsob provádění činností bez specifikace jejich časové posloupnosti
  • Posloupnost pravidel = postup
  • Pravidlo může i nemusí být součástí postupu
  • Např. zákaz kouření – pravidlo nemá vztah k postupu, vyřizování objednávek – postup zahrnuje pravidlo potvrzení objednávky v den příjmu

Programy

  • Jsou souhrnem cílů, taktik, postupů, pravidel, úkolů, kroků, zdrojů a dalších prvků potřebných k provádění dané posloupnosti činností
  • Podporovány rozpočtem

Rozpočty

  • Numerické stanovení očekávaných výsledků
  • Programy převedená na čísla – finanční rozpočet často nazýváme plánem zisku
  • Rozpočet může být vyjádřen ve finančních jednotkách, pracovních jednotkách, jednotkách produkce, provozních hodinách a jiných měřitelných veličinách

Comments are closed.