Psychologie v managementu firmy

0

Psychologická expertiza v managementu

  • využívání psychologických poznatků a metod pro zvýšení efektivnosti řízení lidských zdrojů.
  • opírá se o sociální informace (údaje o zaměstnancích)
  • v podniku institucionalizovaná – psychologická pracoviště, podnikový psycholog
  • využití externích služeb – specializované poradenské firmy, psychologická pracoviště některých vysokých škol
  • přímá poradenská služba (poradci nebo konzultanti vysokého managementu).
  • využití vychází ze základních činností vedoucích pracovníků a pracovníků personálního útvaru

Výběr pracovníků

  • shromažďování poznatků o profesích a pracích
  • provádění přijímacích pohovorů
  • posuzování pracovní a osobní způsobilosti uchazečů
  • vytváření podmínek pro snadné začleňování nováčků do práce a pracovních skupin
  • podpora vedoucích v cílevědomé práce s podřízenými a důrazu na zásady podnikové kultury
  • zajišťování osobní a sociálně právní poradenské činnosti pro zaměstnance

Příprava a výcvik zaměstnanců

  • prověřování obsahu a metodiky přípravy
  • analýzy důsledků inovačních změn na odbornou připravenost zaměstnanců
  • vytváření a ověřování metodických směrnic pro soustavné hodnocení zaměstnanců
  • vytváření a ověřování kariérních drah (nebo jiných forem vzestupu úspěšných zaměstnanců)

Úloha personálního řízení

Úlohou personálního řízení je posuzování osobní a pracovní způsobilosti zaměstnanců (rozborem životní dráhy, krátkodobým vyšetřením schopností a výkonnosti, analýzou osobnosti analýzou osobní orientace a osobního zaměření ) a formulace zprávy s charakteristikou osobního profilu jedince a poradenským doporučením.

Dále sem patří:

  • příprava vedoucích pracovníků
    • výrazná psychologická účast
    • součástí je příprava na kvalifikované personální řízení a přiměřené zvládnutí řídící pozice a role
    • existují různé vzdělávací programy:
      • s cílem zvýšení celkové společenské a kulturní úrovně
      • zaměřený na zdokonalení dovedností vedoucích pracovníků specifického úseku
      • zaměřený na členy vrcholového vedení určité hospodářské organizace
      • diagnosticko-výcvikové programy pro zdokonalování standardních manažerský dovedností formou simulace reálných manažerských situací (assessment centres)

Comments are closed.